Brev:
Sukker
14. december 2010
Alder:
12 mdr.
Sukker
Hej Helen,
Jeg har indtil nu med god samvittighed fodret min søn med købe-frugtmos og sveskemos (fordi det er jo frugt!), men har til min skræk opdaget at der er hhv. 15 og 11 g. sukker i pr. portion. En af hver (som han plejer at få) dækker jo hans maksimale sukkerbehov pr. dag. Der er dog ikke tilsat sukker, men udelukkende frugtsukker.
Samtidig er han glad for tørret frugt såsom figner og abrikoser, hvor sukkerindholdet også er relativt højt, men hvor der heller ikke tilsat sukker.
Er frugtmos og tørret frugt værre at give end frisk frugt? Sukkerindholdet bør vel være det samme, uanset om det er frisk eller forarbejdet frugt.
Lige for at ridse op, hvor meget han egentligt får:
Formiddag: Sveskemos med vitaminer
Eftermiddag: Frugtmos med havregryn
Inden sengetid: En lille skål frisk frugt
Herudover giver jeg ham nogle gange lidt tørret frugt, f.eks. en figenstang eller lign., men ikke hver dag.
Der er også lidt sukker i købegrøden, som han får til morgen. Engang imellem får han også et glas babymad til aften, hvor der også er lidt sukker i.
Som sagt er det alt sammen frugtsukker og ikke raffineret sukker.
Får han bare alt for meget sukker?
Med venlig hilsen
Mette